Powered By MCMS v2.6
 

کرونا چطوری روی نحوه مصرف تاثیرگذاشت؟


 
کرونا چطوری روی نحوه مصرف تاثیرگذاشت؟
 
 
در ادامه به 5 نوع عمده از موارد مصرف که تحت تأثیر کرونا قرار گرفتن اشاره می کنیم. 
 

سبک زندگی همه ی ما در دوران قرنطینه ی کرونایی کم و بیش تغییر کرد. شاید خیلی از چیزهایی که پیش تر از این برامون "ارزش" محسوب می شد و یا "حتما" باید رعایت می شدن، در زمره ی مسائل غیر ضروری قرار گرفتن. در ادامه به 5 نوع عمده از موارد مصرف که تحت تأثیر کرونا قرار گرفتن اشاره می کنیم. 

 

1- خلق تجربه های جدید در آشپزخونه 

تا قبل از کرونا، بسیاری از ما برای برگزاری مراسم، دورهمی های دوستانه، گذروندن یک آخر هفته با خانواده به رستوران و کافه می رفتیم.  با ورود کرونا و اعلام وضعیت قرنطینه خیلی از ما که صبح تا شب وقتی برای پخت غذا نداشتیم، شروع به گذروندن وقتمون برای خلق ایده های جدید کردیم. طبق مطالعات انجام شده، دو سوم افرادی که خونه موندن شروع به پخت غذا و تجربه های جدید کردن که از این بین 62% خانم و 37% آقا بودن. خیلی از ما به غیر از پخت غذا، نان، شیرینی، کیک، و هر اونچه که نمی تونستیم از بیرون تهیه کنیم رو هم درست کردیم.

 

2- تغییر اقلام سبد مصرفی خانوار 

بر مبنای مطالعات انجام شده توسط وب سایت self، حدود 24% از امریکایی ها در دوران کرونا 100 الی 200 دلار بیشتر در هفته خرج می کردن. از طرفی 33% امریکایی ها بیان کردن که اونها در دوران قرنطینه هزینه ها رو مدیریت کرده و کمتر کردن. شاید بشه گفت این اختلاف هزینه ناشی اضافه شدن خرید لوازم و اقلام ضروری بهداشتی و همچنین حذف مواد غذایی نا سالم از سبد خرید باشه. در ایران هم شاهد تغییر بودیم و خیلی از ما خریدهای شب عیدمون مثل آجیل و لباس و خریدهایی که در کل بیشتر ناشی از قرار گرفتن در معرض تبلیغات رنگارنگ بودن، به خرید اقلام بهداشتی تبدیل شد.

 

3- رشد 110 درصدی مصرف اینترنت در ایران

در ابتدای شروع قرنطینه با بسته شدن سینما و تئاترها، استفاده از اینترنت به طور سر سام آوری زیاد شد. تفریح ما محدود شد به اینستاگرام، کانال های تلگرام، ویدیو های یوتیوب، پادکست گوش دادن، فیلم آنلاین دیدن و ... .در این افزایش مصرف، 14% کاربران کتب صوتی گوش دادن، 21% از رسانه های اجتماعی بیشتر استفاده کردن، و 36% برای دنبال کردن آخرین اخبار از اینترنت در دوران قرنطینه استفاده کردن. 

 

4- کاهش فروش 85 درصدی صنعت توریسم

 با اعلام قرنطینه و بسته شدن مرزهای هوایی، صنعت توریسم با کاهش استقبال مسافران رو به رو شد. برای مثال از 11 اسفند 98 الی 12 اردیبهشت 99 حدود60% از پروازهای رزرو شده به ووهان چین کنسل شدن. گفته شده فروش در صنعت توریسم در پایان ماه مارس 2020 نسبت به همین زمان در سال قبل 85 درصد کاهش داشته. 

 

5- پس انداز بیشتر جایگزین خرج بیشتر

از اونجایی که دنیا تا قبل از پاندمی با هیچ پاندمی در این مقیاس رو به رو نشده بود، بخشی از مردم دنیا (57%)  به فکر پس انداز بیشتر برای آینده شدن. اونها معتقدن که معلوم نیست کی پاندمی بعدی شروع بشه برای همین از الان سعی می کنن بخشی از پولشون رو برای آینده پس انداز کنن. 20% این افراد حدود 550$ در ماه و 24% دیگه حدود 1500-2500 دلار در ماه شروع به پس انداز کردن.