Powered By MCMS v2.6
 

چطوری کرونا حال زمین رو می تونه بدتر کنه؟


 
چطوری کرونا حال زمین رو می تونه بدتر کنه؟
 
 
ادامه روال فعلی چه آسیب های محیط زیستی داره؟
 

1- افزایش مصرف مواد ضدعفونی کننده و شوینده در خانه ها

شوینده ها، سفیدکننده ها و مواد شیمیایی حاوی ترکیبات کربن، گوگرد، هالوژن ها، ازت، فسفر و کلر هستن. ورود پساب خانگی از طریق سیستم فاضلاب، اثرات نامطلوبی بر محیط زیست گذاشته. از مهمترین این اثرات میشه به تجمع کف بر روی آب های سطحی، جلوگیری از عمل اکسیژن گیری آب، کاهش خودپالایی رودخانه ها و آب های سطحی و اختلال در عملکرد تصفیه خانه ها، تولید بو و طعم نامطلوب در آب و ایجاد اثرات سمی بر روی موجودات اشاره کرد.
راهکار: می تونیم از شوینده ها و ضد عفونی کننده های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم.

 

2- تولید انبوه زباله های آلوده

زباله های بیمارستانی همیشه معضل و مسئله قابل توجهی بودن که در دوران کرونا به دلیل استفاده بسیار زیاد از ماسک، لباس ها و پوشش های محافظتی و ... بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفتن. میزان زباله تولید شده توسط بیمارستان های تهران در اوایل اسفند به 80 تن و در اواخر این ماه به 90 تن در روز رسید. گفته شده که در همین چند ماه اخیر این زباله ها در کف دریاها و اقیانوس¬ها یافت شدن و اگه این روند ادامه پیدا کنه برای مثال در دریای مدیترانه تعداد ماسک ها از تعداد عروس های دریایی بیشتر میشه!
راهکار: ماسک رو داخل کیسه گذاشته و بعد به سطل زباله بیاندازیم تا در طبیعت رها نشه و یا از ماسک های پارچه ای استفاده کنیم.

 

3- کاهش تفکیک و بازیافت زباله 

قبل از پاندمی کرونا ویروس با تفکیک و بازیافت زباله توسط شهرداری تهران حدود 2000 تن کاهش زباله در روز داشتیم که بعد از پاندمی به دلیل توقف در تفکیک زباله ها، این عدد به 7500 تن زباله در روز برگشت. همچنین به دلیل افزایش تعداد سفارش های آنلاین، زباله زیادی در اثر بسته بندی کالاها و مواد غذایی تولید شد.
راهکار: چه کرونا باشه چه نباشه، تفکیک زباله تر و خشک رو در داخل خونه انجام بدیم. 

 

3-افزایش 40 درصدی مصرف آب

هر سال به خاطر خونه تکونی و شروع بهار با مصرف بسیار زیاد آب مواجه بودیم، با این حال امسال مصرف آب برای شست و شوی مکرر دست ها و ضدعفونی کردن خریدها بیشتر از قبل افزایش پیدا کرد. بر اساس گزارش های بدست اومده، مصرف آب در هفته ی اول فروردین 99 با افزایش 40 درصدی نسبت به پارسال رو به رو شد. یعنی حدود 145 میلیون متر مکعب!! 
راهکار:  برای صرفه جویی در مصرف آب یادمون باشه که نیازی نیست توی اون 20 ثانیه شستن دست شیر آب باز بمونه!

 

هر چند که ما مجبور به رعایت بیشتر بهداشت هستیم و چاره ای هم جز این نیست، ولی میشه با رعایت یه سری کارهای ساده بیشتر مراقب محیط زیست باشیم.