Powered By MCMS v2.6
 

زدن ماسک، تقویت یا گسست پیوندهای اجتماعی ؟


 
زدن ماسک، تقویت یا گسست پیوندهای اجتماعی ؟
 
 
تعادل بین آزادی‎ های فردی و مسئولیت‎ های اجتماعی در طول تاریخ زیاد مورد بحث بوده و الان هم این موضوع درباره زدن ماسک صدق میکنه...
 


برخی از روانشناسان معتقدن که در روزگار کرونایی در زمانی که ما به حمایت بیشتر دیگران نیاز داریم ماسک‌ها بین ما فاصله ایجاد می‎کنن و می‎تونن احساس انزوا و ترس از همدیگه رو تشدید کنن، اما برخی جامعه شناسان نظر متفاوتی دارن  و معتقدن ماسک ها باعث تقویت پیوندهای اجتماعی میشن... حالا چطوری؟

 

1-    ماسک به عنوان یک پیام اجتماعی 

زمانی که در مکان‎های عمومی ماسک به صورت داریم خواسته یا نا‎خواسته به دیگران این پیام رو منتقل می‎کنیم که ما کرونا رو جدی گرفتیم و به سلامتی همه افراد جامعه اهمیت میدیم. ما انسان ها موجوداتی اجتماعی و تحت تأثیر رفتار دیگران هستیم. در سطح  جامعه اگر افراد زیادی رو ببینیم که از ماسک استفاده می‎کنن، احتمال بیشتری داره که این کار رو انجام بدیم. در بسیاری از گروه های جامعه زدن یا نزدن ماسک تحت تأثیر گروه همسالان و اطرافیان هست. این تأثیر اجتماعی می‎تونه کاملاً به طور ضمنی اتفاق بیافته، بدون اینکه هیچ مکالمه مستقیمی صورت بگیره.

 

2-    ماسک به عنوان عامل تقویت ایمنی جمعی

ذهن ما مدام در حال ارزیابی و تنظیم ریسک تا یه حد قابل قبوله. ما آگاهانه و ناخودآگاه به رفتار دیگران توجه می‌کنیم تا ارزیابی درستی از میزان ریسک داشته باشیم. زدن ماسک این پیام رو به بقیه منتقل میکنه که بدون ماسک درجه ای از ریسک غیرقابل قبول وجود داره و من دارم این اقدام رو انجام میدم تا این ریسک ها رو کم کنم. از این طریق افراد مقابل هم در محاسبات ذهنیشون این منطق رو اعمال میکنن و بر دیگران هم تاثیر میذارن و انتشار این موضوع باعث تقویت ایمنی جمعی میشه. 

 

3-    ماسک به عنوان نماد اعتماد و دوستی 

از نظر جامعه ‎شناسان ماسک‌ نمادی از اعتماد و رفاقت هست و ‎ افراد جامعه رو به هم نزدیکتر میکنه. ما برای اطمینان از حفظ جان همدیگه، فراتر از تمایلات شخصی خودمون قدم بر می‌داریم و به این فکر می‌کنیم که در شرایط فعلی چه چیزی برای دیگران بهتره. این وابستگی متقابل باعث میشه ماسک زدن رو نه تنها به عنوان یک مسئولیت فردی بلکه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی ببینیم. برای مثال استفاده از ماسک در بیرون از خونه ممکنه اذیت کننده باشه اما آگاهی کافی درباره تاثیرات اجتماعی ماسک، تحملش رو آسونتر میکنه و باعث میشه به خودمون افتخار کنیم.

 

4-    ماسک به عنوان تلاش جمعی الهام بخش

تو این روزها فقط زدن ماسک نیست که نشون دهنده وابستگی متقابل ما هست. تولید ماسک در سراسر کشور رواج پیدا کرده و منجر به اقدامات جمعی مثبتی شده. بعضی از افراد و سازمان های مردم نهاد به صورت خودجوش به تولید ماسک رو آوردن تا به مراکز پزشکی و افراد نیازمند اهدا ‎کنن. در جریان این بیماری همه گیر سختی‌ها و مشکلات بی سابقه‌ای رو شاهد هستیم، اما همین موضوع باعث نبوغ، جمع گرایی و همکاری‌هایی هم شده که الهام بخش هستن.

 

5-    ماسک به عنوان یک قرارداد اجتماعی جدید

تعادل بین آزادی‎های فردی و مسئولیت‎های اجتماعی در طول تاریخ زیاد مورد بحث بوده. در شرایط فعلی ارزش نمادین ماسک در جامعه بسیار زیاده. زدن ماسک رو باید به عنوان یه قرارداد اجتماعی جدید، جدی بگیریم‌. این امر مستلزم تشخیص این موضوع هست که "ما در یک اجتماع هستیم" و اقدامات هر فرد بر زندگی شخص دیگه تأثیر میذاره. به عبارت دیگه ما باید همدیگه رو به عنوان بخشی از یک گروه وابسته به هم، متصل ببینیم.

 

در نهایت اینکه استفاده از ماسک برای کاهش سرعت انتشار ویروس و بخشی از یک حرکت بزرگ مردمیه و می‎تونه پیوندهای دوباره‌ای رو بین افراد جامعه ایجاد کنه.