Powered By MCMS v2.6
 

چطوری کرونا حال زمین رو بهتر کرد؟


 
چطوری کرونا حال زمین رو بهتر کرد؟
 
 
کرونا و قرنطینه شهرها چه تاثیرات مثبت محیط زیستی داشت ؟
 


1- کاهش گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا به میزان معادل 30 سال پیش

با ورود کرونا و اعلام پاندمی، بهترین راه برای محافظت از خودمون، تو خونه موندن بود. به دنبالش کاهش رفت و آمد با وسایل نقلیه موجب کاهش آلاینده های هوا شد. تا جایی که در نیویورک این آلاینده ها تا 50% و در چین تا 25% کاهش یافت. این کاهش رفت و آمد در مسیرهای هوایی هم اعمال شد که در نتیجه اش ترافیک هوایی جهانی تا 60% کاهش یافت. همه ی این مسائل باعث شد تا میزان انتشار گازهای گلخانه ای به مقدارش در سال 1990 برگرده!

 

2- حفظ زندگی و افزایش زاد و ولد حیوانات

سالانه تعداد زیادی شکارچی غیر بومی به جنگل ها و مراتع برای شکار حیوانات وحشی سفر می کنن. امسال به دلیل اعمال محدودیت تردد بین شهری، میزان صید و شکار در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشت. به عنوان مثال این میزان برای استان زنجان با کاهش 50 درصدی رو به رو بود. در این بین نه تنها با کاهش شکار، حیوانات در امان موندن بلکه با ایجاد امنیت بیشتر، میزان زاد و ولد حیوانات هم بیشتر شد.

 

3- حفظ منابع طبیعی و کاهش فرسایش خاک

آسیبی که هر ساله در اثر گردش در طبیعت ایجاد می شد، به دلیل کم بودن حضور مردم در طبیعت و کمتر از بین رفتن مراتع و گل و گیاه امسال اتفاق نیافتاد. در ایران هم البته حضور مردم در طبیعت تنها به فروردین ماه ختم نمی شد و همیشه فصل بهار به دنبال برداشت گیاهان دارویی و سبزی های کوهی از دامنه ی دماوند، خاک این منطقه با فرسایش رو به رو بود. امسال به دلیل عدم عبور و مرور به این منطقه، این آسیب به طبیعت وارد نشد.

 

4- حفظ 700 گونه در حال انقراض

شبکه ی جهانی محیط زیست اعلام کرده بود که در اثر آسیبی که به لایه ی اوزون وارد شده، احتمالا در سال 2020  شاهد انقراض 700 گونه گیاهی و جانوری باشیم، که خوشبختانه این 700 گونه به دلیل کاهش آسیب های وارده به محیط زیست از سوی انسان، امسال در امان خواهند بود. 

 

شاید خیلی ها بیان کنن که "کرونا" یک نوع انتقام "طبیعت" از ما باشه. اما قطعاً در ذات طبیعت چیزی به اسم انتقام وجود نداره. آنچه که ما در سال های اخیر شاهدش بودیم، نتیجه ی "بیش از حد خواهی" انسان بود و شاید این نوعی زنگ خطر یا زنگ "آگاهی" برای ما به حساب بیاد. هر چند که این روند به طبیعت کمک کرده، و ما با کمک هم تونستیم جان دوباره به محیط اطرافمون ببخشیم، اما باید بدونیم این روند نوعی مُسکن کوتاه مدت هست و نه درمان. درمان قطعی " سبک زندگی مسئولانه ما" هست.