Powered By MCMS v2.6
 

چرا خشونت خانگی در دوران کرونا بیشتر شده؟


 
چرا خشونت خانگی در دوران کرونا بیشتر شده؟
 
 
دلایل متعددی میتونه وجود داشته باشه که با هم بررسی میکنیم:
 

تحقیقات گسترده‌ای وجود داره که چندین عامل مهم مرتبط با خشونت خانگی، به ویژه در زمان وقوع فاجعه طبیعی و بحران رو نشون می‎ده. با بررسی این دلایل می‎تونیم بهتر درک کنیم که چرا در شرایط فعلی این موضوع افزایش پیدا کرده.

 

1-    انزوای اجتماعی

محدود شدن روابط با خانواده و دوستان و بسته شدن اماکن عمومی، انزوای اجتماعی رو بالا برده. این شرایط باعث میشه افرادی که خشونت رو اعمال میکنن بر اعضای خونه کنترل داشته باشن و این موضوع به مرور به عادی سازی سوء استفاده از اونها منجر میشه. انزوای شدید و مداوم می تونه باعث شه که قربانیان همچنان به سوء استفاده کننده‌های خود تکیه کنن و این باعث ميشه كه خشونت ادامه پيداكنه.

 

2-    فشار و استرس   

در این شرایط عواملی مثل ناشناخته بودن ویروس، دغدغه رعایت موارد بهداشتی، اختلاف زوجین در وظایف بچه‌داری و فرزندپروری، نداشتن اطلاعات کافی و شکیبایی والدین در برابر رفتارهای ناشی از اضطراب کودکان و همچنین محدودیت در حریم شخصی والدین، تشدید مشکلاتی که از قبل بین زوجین وجود داشته مثل تقسیم ناعادلانه وظایف، ناتوانی مدیریت اوقات فراغت و سرگرمی باعث افزایش سطح استرس میشه. تحریک بیش از حد هورمون استرس کورتیزول در بلند مدت باعث افزایش پرخاشگری میشه.

 

3-    بحران اقتصادی و بیکاری

تو این دوران بعضی از افراد مشاغل خودشون رو از دست دادن و با بحران اقتصادی جدی روبه رو شدن. تحقیقات بسیار زیادی نشون داده که خشونت خانگی در خانواده‌هایی که از لحاظ اقتصادی با بحران روبرو هستن شدیدتر هست. زمانی که مردانگی (هویت مردانه) تهدید می‎شه به عنوان مثال با از دست دادن شغل و عدم تأمین نیازها، این افراد با خشونت پاسخ می‎دن تا بتونن احساس قدرت و کنترل رو در روابطشون به دست بیارن.

 

4-    کمبود منابع حمایتی

خدمات حقوقی افرادی که به خشونت خانگی دچار هستن هم تحت تأثیر قرارگرفته، به طوری که بسیاری از سازمان‎های مددکاری و مدافعان حقوقی که این افراد به اونها تکیه می‎کنن مجبور به دور کاری شدن. دسترسی محدود به مددکاران اجتماعی باعث میشه افراد از حمایت‌های اجتماعی دور بمونن. از طرفی به دلیل افزایش خطر ابتلا به کرونا ممکنه بعضی از قضات در اماکن دولتی تمایلی به نگه داشتن متجاوزان خشونت خانگی در زندان رو نداشته باشن. 

 

بیماری کرونا با تحریک بعضی از رایج ترین عوامل مرتبط در به وجود اومدن خشونت خانگی باعث افزایش این رفتار ناراحت کننده شده. نکته اصلی اینه که حتی در مواقع بحران، کمک در دسترسه. آشنایی با منابع موجود اولین قدم هست. دونستن اینکه به کجا بریم و با چه کسی تماس بگیریم، حتی در صورت سوءاستفاده فعلی، احساس تسکین برامون داره.