Powered By MCMS v2.6
 

5 پیامد مثبت شادبودن که این روزا باید بیشتر حواسمون باشه


 
5 پیامد مثبت شادبودن که این روزا باید بیشتر حواسمون باشه
 
 
چرا این روزا نیازه که شاد باشیم و فضای خونه رو شاد نگه داریم؟
 

يكی از نيازهای ما تو زندگی داشتن شاديه. شادی يه نيروی مضاعف درونيه كه ما رو تو انجام دادن فعاليت‌هامون كمك می‌كنه و یک حس ذهنیه که صورتی از رضایتمندی رو در ما ایجاد می‌کنه. افرادی که شادن از بهداشت روانی برخوردارن و افرادی که شاد نیستن بهداشت روانیشون در معرض خطره. برای شاد بودن نیاز به صرف هزینه‌های زیادی نیست کافیه یک خاطره خوب رو به خاطر بياريم تا احساس بهتری داشته باشیم. به طور مثال تو این روزای کرونایی و تو قرنطینه بودن با مرور عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی خاطرات خوبمون رو به یاد بیاریم و احساس شادی رو تو دلمون حفظ کنیم. بیایم با هم ببینیم احساس شادی چه پیامدهای مثبتی داره.

 

1-    شادی از قلب ما محافظت می‌کنه

اگر چه شادی از قلب سرچشمه نمی‌گیره، اما برای بهبود عملكرد اون مفیده. به عنوان مثال، یک تحقیقی نشون داد که شادی، ضربان قلب و فشار خون رو پیش‌بینی می‌کنه.
تحقیقات  ارتباط بین شادی و سلامت قلب رو تأييد ميكنن. در یک مطالعه، محققان 76 بیمار رو که مشکوک به بیماری عروق کرونر بودن، بررسی کردن. شرکت کنندگاني که شادتر بودن الگوی سالم‌تری از ضربان قلب داشتن. با گذشت زمان، این اثرات می‌تونه تفاوت‌های جدی در سلامت قلب ایجاد کنه. در یک مطالعه دیگه، محققان نزدیک به 2000 کانادایی رو به آزمایشگاه دعوت کردن تا در مورد عصبانیت و استرس در محل کارشون صحبت کنن. ناظران اون‌ها رو مورد ارزیابی قرار دادن تا مشخص شه که اونها تا چه اندازه‌ای از احساسات مثبت مثل شادی، خوشبختی، هیجان، شور‌ و شوق و رضایت رو ابراز می‌کردن. ده سال بعد، محققان شرکت کنندگان رو بررسی کردن و معلوم شد که افراد خوشحال‌تر و شادتر احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب رو كمتر دارن. در حقیقت، به ازای هر يك از احساسات مثبت بیان شده، خطر بیماری قلبی اون‌ها 22 درصد کمتر إعلام شد.

 

2-    شادی سیستم ایمنی بدن رو تقویت می‌کنه

تحقیقات نشون دادن که شاد بودن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنه. در یک آزمایش، 350 بزرگسال داوطلب شدن که در معرض سرماخوردگی قرار بگیرن. محققان قبل از قرار گرفتن در معرض، شش بار، در دو هفته با اون‌ها تماس می‌گرفتن و از اون‌ها می‌پرسیدن كه آیا در اون روز احساسات مثبت رو تجربه كردن؟  احساس مثبت مثل: ( انرژی داشتن، رضایت و آرام بودن). پس از پنج روز در قرنطینه، شرکت کنندگان با مثبت‌ترین احساسات، کمتر دچار سرماخوردگی  شدن.
بعضی از همون محققان می‌خواستن بررسی کنن که چرا افراد شادتر ممکنه کمتر مستعد ابتلا به بیماری باشن، بنابراین در یک مطالعه دیگه، واکسن هپاتیت B رو به 81 دانشجوی فارغ التحصیل دادن. كساني كه از احساسات مثبت برخوردار بودن، تقريباً دو برابر احتمال واكنش آنتي بادي بالا به واكسن داشتن (نشانه اي از يك سيستم ايمني قوي).     
هنوز دلیل تاثیر مثبت شادی روی سیستم ایمنی بدن به طور دقیق مشخص نیست. اما احتمال داره دلیل اون تنظیم شدن سه ماده هیپوتالاموس، هیپوفیز و آدرنال باشه. این سه ماده باعث تنظیم هضم غذا، هورمون‌ها و سطح استرس می‌شن. شادی باعث می‌شه رفتارهای سالم‌تری داشته باشیم. برنامه غذایی سالم، ورزش و فعالیت بدنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شن.

 

3-    شادی با استرس مبارزه می‌کنه

استرس نه تنها از نظر روانشناختی ناراحت کنندست بلکه باعث ایجاد تغییرات بیولوژیکی در هورمونها و فشار خون ما می‌شه. شاد بودن به کاهش سطح استرس کمک می‌کنه. به طور معمول، استرس بیش از حد باعث افزایش سطح کورتیزول، هورمونی می‌شه که در بسیاری از اثرات مضر استرس از جمله خواب آشفته، افزایش وزن، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نقش داره. افراد شاد در پاسخ به موقعیتهای استرس زا، تمایل به تولید سطح پایین تر کورتیزول دارن.

 

4-     افراد شاد درد کمتری احساس می‌کنن

نارضایتی می‌تونه به معنای واقعی کلمه دردآور باشه. در یک مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شده تا تجربیات اخیرشون در مورد احساسات مثبت رو ارزیابی کنن، پس از اون (5 هفته بعد) يك  مقدار علائم منفی مثل فشار عضله، سرگیجه و سوزش قلب رو تجربه کردن. افرادی که بالاترین میزان احساسات مثبت رو در آغاز گزارش کردن، نسبت به همتایان ناراضی خود سالم تر باقي موندن.
تحقیقات همچنین نشون دادن که احساسات مثبت باعث کاهش درد می‌شه. زنان مبتلا به آرتروز و دردهای مزمن خود رو به طور هفتگی در حدود سه ماه در معرض احساسات مثبت مثل علاقه، اشتیاق و .. قرار دادن. در طول مطالعه، افرادی که شادتر بودن، کمتر افزایش درد رو تجربه کردن. محققان گزارش دادن كه افراد شاد ممكنه از درجه درد كمتری برخوردار باشن، به این علت که احساسات مثبت اون‌ها به گسترش دیدگاهشون و تشویق افكار و ایده‌های جدید كمك می‌كنه. خوشحال بودن به ما در ایجاد راهکارهای مقابله‌ای مؤثر کمک می‌کنه و این باعث کاهش احساس درد میشه.  

 

5-    شادی باعث طول عمر میشه

در پایان، شاخص نهایی سلامتی طول عمره و در اینجا، به ویژه ، شادی معنا می شه. در یک مطالعه، تقریباً 4000 بزرگسال انگلیسی در سنین 52 تا 79 سال گزارش دادن که چقدر خوشحال و شاد بودن. افراد شادتر 35 درصد کمتر از همتایان غمگینشون در طی مدت حدود 5 سال جانشون رو از دست دادن.رضایت کلی از زندگی فرد، یکی دیگه از شاخص های اصلی شادی بحساب میاد که با طول عمر مرتبطه. مطالعه ای در کالیفرنیا، نشون داد که افرادی که در ابتدای زندگی از زندگی راضی تر بودن، کمتر در طول دوره مطالعه جانشون رو از دست دادن.