Powered By MCMS v2.6
 

هفت سین تیکِ نیکی


 
هفت سین تیکِ نیکی
 
 
ضمن تبریک عید و سال نو این هفت تا سین مسئولیت اجتماعی تقدیم شما
 

ما تیکِ نیکی ها قراره امسال یه هفت سین به سبک خودمون داشته باشیم و هر سین قراره نمادی از اشکال مختلف مسئولیت اجتماعی باشه... ضمن تبریک عید و سال نو هفت سین تیکِ نیکی تقدیم شما تیکِ نیکیهایی که همراهمون هستین... 

 

1-    سین اول: سلامتی

روزهای عادی خیلیامون راحت از کنار این سین میگذریم و قراره از شنبه ورزش رو شروع کنیم، رژیم بگیریم و سالم تر زندگی کنیم. خیلیامون هم هرسال این موقع میگیم بذار عید و عیددیدنی هاش بگذره و از بعد عید دیگه حواسم همه جوره هست و خلاصه توجه به سلامتی توی بهار میشه جزو هدف گذاری های اصلی سال بعدمون مخصوصا اردیبهشت با هوای بی نظیرش که جون میده برای از خونه بیرون زدن و پیاده روی. اما حالا که داریم به استقبال نوروز 99 میریم، همه چی با سال های گذشته خیلی خیلی فرق میکنه... مهم ترین دغدغه این روزهای هممون شده سلامتی خودمون و اطرافیانمون و با مراقبت از سلامتی روان و تغذیه مناسب همه جوره داریم سعی میکنیم مراقب سلامتی جسممون هم باشیم... اما میگذرن این روزا... با رعایت توصیه ها و خونه موندن به سلامتی از این روزها گذر میکنیم و دوباره توی هوای خوب بهاری با خیال راحت از خونه بیرون میزنیم و نفس میکشیم و موهبت سلامتی رو با عزیزانمون دوباره جشن میگیریم... بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید به سلامتی بیشتر توجه کنیم.

 

2-    سین دوم: سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی، یکی از جنبه های مهم یک جامعه هست که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی، میتونه مشکلات بسیاری رو در جامعه حل کنه و باعث رشد سریع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بشه. به عبارت دیگه سرمایه اجتماعی یعنی ارزش جمعی حاصل از همه شبکه‌های اجتماعی و تمایلات ناشی از این شبکه‌ها برای کمک افراد به همدیگه. اعتماد، حسن نیت، دوستی، صداقت، همبستگی، فداکاری و همدردی، بخشش و روحیه داوطلبی همه مصداقی از سرمایه اجتماعیه. از طرفی، سرمایه اجتماعی، به زندگی فرد، معنی و مفهوم می‌بخشه و زندگی رو ساده‌تر و لذت بخش‌تر می‌کنه. پس به طور کلی می‌تونیم بگیم: هرچه سرمایه اجتماعی ملتی بیشتر باشه، اون ملت، خوشبخت‌تره. این روزهای کرونایی هم شاهد مصادیق مختلفی از سرمایه اجتماعی هستیم، گروه هایی که به صورت خودجوش دارن ماسک و لوازم بهداشتی تولید میکنن یا داوطلبانه شهرشون رو ضدعفونی میکنن یا از طریق شبکه های اجتماعی در حال فرهنگسازی و آگاه سازی مردم در مقابله با این ویروس هستن و ... بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید به سرمایه اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

 

3-    سین سوم: سبز بودن

سبز بودن یعنی توجه به پایداری زمین و محیط زیست. گرمایش جهانی و ذوب شدن یخ های قطبی، باران های سیل آسا، خشکسالی و آتش سوزی، تولید بیش از حد پسماند و آلودگی آب ها و دریاها، تولید بیش از حد کربن و باقی گازهای گلخانه ای، از بین رفتن تنوع زیستی و... همگی بحران های امروز جهان هستن که اثرات مستقیم و یا غیرمستقیمشون رو میتونیم این روزها توی زندگیمون ببینیم. به عبارت دیگه محیط زیست امروزه به یکی از مهم ترین دغدغه های انسان ها داره تبدیل میشه و انواع مختلف سبک زندگی پسماند صفر، گیاهخواری و ... در حال رواج هست و صنایع مختلف هم دارن سیاست ها و محصولات خودشون بیشتر از قبل دوستدار محیط زیست میکنن و دولت ها هم در حال وضع کردن قوانینی در این زمینه ها هستن. شرایط نگران کننده امروز در ایران و جهان به دلیل انتشار ویروس کرونا هم باعث شد تا عمیقا درک کنیم که چرا باید به قوانین طبیعت احترام بذاریم و چرا باید روشی از زندگی رو انتخاب کنیم که فضا و حرمت زیستن برای همه اشکال حیات فراهم بشه... بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید سبزتر زندگی کنیم...

 

4-    سین چهارم: سبک زندگی

سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه هست و مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها رو در برمی‌گیره. سبک زندگی مسئولانه یعنی تمام کارها و تصمیم‌هایی که می‌گیریم چه در رابطه با خود و چه در رابطه با دیگران با در نظر گرفتن پیامدها و پیشامدهای ممکن اون در آینده باشه و  به یک مرحله جلوتر از چیزی که در حال حاضر اتفاق میوفته فکر کنیم. زندگی مسئولانه در هر زمینه‌ای از محیط زیست گرفته، تا نحوه گفتگو با افراد می‌تونه خودش رو نمایان کنه.  زندگی مسئولانه نه تنها در محیط زندگی تاثیر مثبتی به جا میذاره، بلکه باعث می‌شه حس بهتری نسبت به خودمون پیدا کنیم. با این طرز فکر، هیچوقت نمی‌تونیم خودمون رو محکوم کنیم و لازم به سرزنش کردن خودمون نیست. این روزها هم براساس سبک زندگی مسئولانه باید پیامدهای ناشی از بیرون رفتن از خونه و سفررفتن رو در نظر بگیریم چرا حتی اگه نشانه های بیماری رو نداریم اما میتونیم ناقل باشیم و افراد ضعیف تر رو بیمار کنیم و ویروس رو به شهرای دیگه منتقل کنیم. بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید سبک زندگی مسئولانه تری داشته باشیم.

 

5-    سین پنجم: سازش

با توسعه و پیشرفت جوامع، روش های حل اختلاف هم مثل سایر جنبه‌های زندگی بشری تحول پیدا کرده و به تدریج شکلی دوستانه و مسالمت آمیز به خودش گرفته. این تحول باعث شده که انسان متمدن امروزی یاد بگیره که اختلافاتش رو نه از طریق جنگ و اجبار، بلکه از راه گفت‌وگو و تفاهم و درنهایت با توسل به قانون حل‌و‌فصل کنه. به عبارت دیگه سازش یکی از روش‌های ساده، غیررسمی و انعطاف‌پذیر حل و فصل اختلافاته که مذاکره‌های دوستانه، سریع و کم هزینه میان طرفین رو میسر می‌سازه. از طرف دیگه سازش به معنای سازگاری با مشکلات و افزایش تحمل و تاب آوری هم هست، البته قابل ذکره که سازش به معنای تسلیم شدن نیست. حوادث و بحران های سخت و ناگوار سال 98 در دنیا و ایران به ما نشون داد که این مهارت رو باید هرچه بیشتر در خودمون تقویت کنیم تا با مشکلات بعدی و شاید سخت تر بهتر بتونیم مقابله کنیم. بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید بیشتر سازش کنیم.

 

6-    سین ششم: سادگی

منظور از سادگی مینیمال بودنه. مینیمالیسم یعنی رسوندن مفهوم موردنظر با کمترین جزئیات و پیچیدگی. این روزها برای کاهش مصرف گرایی و پایداری زمین، سبک زندگی ساده و مینیمال رو برای لباس پوشیدن و خرید، چیدمان خونه و محل‌ کار و حتی سفر پیشنهاد میکنن، اما بقیه‌ی زندگی‌مون چی؟ توی ارتباطمون با اطرافیان صاف و ساده هستیم؟ حرف هامون رو با سادگی و صداقت میزنیم؟ مینیمالیسیم مسیری هست برای کمک به ما تا آزادی بیشتری داشته باشیم، نگرانی کمتری داشته باشیم، بیشتر صرفه جو باشیم و سرزنده تر، سالم تر و مسئول تر باشیم.  برای رفع کدورت‌ها حرفمون رو راحت به هم‌دیگه بزنیم، از انجام خریدهای غیرضروری اجتناب کنیم و وقت‌مون رو بهینه‌تر صرف کارهای ضروری کنیم، کمتر اخم کنیم و بیش‌تر لبخند بزنیم و مواظب خودمون و همدیگه و زمین باشیم. اگه توی این روزها به جای پیچیده‌تر کردن شرایط با دامن نزدن به شایعات و منتشر نکردن اخبار بد و صرفا توی خونه موندن برای خودمون و همراهانمون احساس امنیت و آرامش بسازیم این روزها راحت‌تر نمی‌گذرن؟ خلاصه که زندگی همیشه پر از سختی و پیچیدگیه، ما دیگه سخت‌ترش نکنیم. بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید سادگی زندگیمون رو بیشتر کنیم.

 

7-    سین هفتم: سخت کوشی

در کنار بقیه سین ها باید گفت که تا وقتی تلاش و سخت کوشی ما برای حرکت رو به جلو نباشه هیچ تغییری رو نمیشه انتظار داشت.  مسیر همیشه راحت و هموار نیست مخصوصا برای کسایی که میخوان متفاوت باشن و تغییری توی محیط پیرامون خودشون به وجود بیارن. گاهی توی مسیر تنها هستیم، گاهی همراه کردن بقیه سخته، گاهی شرح چرایی کارمون سخته و ... با این حال به عنوان یه تیکِ نیکی قرار نیست ناامید بشیم و قراره برعکس جراتمون رو بیشتر کنیم و روش های مختلف رو برای رسیدن به اهدافمون رو انتخاب کنیم و از امتحان کردن روش های جدید هم نترسیم و بقیه رو هم با خودمون همراه کنیم! بیایم ما تیکِ نیکی ها توی سال جدید بیشتر از قبل سخت کوش باشیم.