از اولین اقدامات ما، طراحی گیمیفیکیشن اپلیکیشن تیکِ نیک بود. هدف آن عادتسازی رفتارها و سبک زندگی مسئولانه و دوستدار محیط زیست بود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر این اپلیکیشن.
در دنیای امروز، اهمیت حفظ محیطزیست بیش از پیش احساس میشود. تغییرات اقلیمی، کاهش منابع طبیعی و آلودگیهای محیطزیستی به سرعت در حال افزایش هستند و تأثیرات مخرب آنها بر سلامت انسانها و حیوانات قابل مشاهده است. علاوه بر اینکه دولتها میتوانند در بهبود شرایط نقش کلیدی داشته باشند، هر یک از افراد جامعه با انجام رفتارهای کوچک و مثبت میتوانند نقشی مؤثر در کاهش این اثرات منفی داشته باشند. هرچند انجام این رفتارها نیازمند آگاهی و انگیزه است و افراد باید تشویق شوند تا بهطور مستمر به این رفتارها پایبند بمانند. ایجاد تغییرات مثبت در عادات روزمره و ترویج رفتارهای دوستدار محیطزیست میتواند بهتدریج به کاهش اثرات منفی و بهبود کیفیت زندگی همه افراد کمک کند.
از آنجا که بسیاری از افراد ممکن است بهخاطر مشغلههای روزانه کمتر به فکر رفتارهای دوستدار محیطزیست باشند، نیاز به راهکاری است که بتواند آنها را به شکلی مؤثر و مداوم به این رفتارها تشویق کند. اینجاست که راهکارهای مبتنی بر گیمیفیکیشن میتواند مؤثر باشد. گیمیفیکیشن به معنای استفاده از عناصر و مکانیکهای بازی در زمینهای غیر بازی است.
اپلیکیشن تیکِ نیک به معنای تیک زدن یا اعلام حضور برای کارهای نیک، اپلیکیشنی برای عادتسازی رفتارهای مسئولانه مبتنی بر گیمیفیکیشن بود که سال ۱۳۹۸ توسط تیم تیکِ نیک طراحی و منتشر شد و تا سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار کاربر فعال رسید. این اپلیکیشن با ترکیب فضای دیجیتال و مکانیکهای بازی، انگیزهای قوی برای کاربران ایجاد میکرد تا به رفتارهای دوستدار محیطزیست علاقهمند شوند و پایبند بمانند.
از طریق طراحی گیمیفیکیشن، امکان مشارکت کاربران به طرق مختلف در چالشها و کمپینهای اجتماعی، فرهنگی و محیطزیستی وجود داشت و از تولید محتوا برای ایجاد انگیزه و مشارکت هرچه بیشتر کاربران استفاده شده بود. کاربران در این اپلیکیشن میتوانستند در ازای مشارکت در فعالیتهای مختلف نظیر ثبت کیلومتر پیادهروی یا دوچرخهسواری و اعلام کارهای نیک روزمره نظیر استفاده از حملونقل عمومی، تفکیک زباله و… نیکوین (سکه نیک) و انواع نشان (Badge) دریافت کنند و به مراحل بالاتر صعود کنند. در نتیجه مشارکت، کاربران میتوانستند آگاهی و حساسیت خود را حول موضوعات اجتماعی و شهروندی افزایش دهند.
ویژگیها و مکانیکهای طراحی گیمیفیکیشن اپلیکیشن
در راستای افزایش مشارکت کاربران در طراحی اپلیکیشن از انواع مکانیکهای گیمیفیکیشن استفاده شده بود. تعدادی از این موارد در زیر آورده شده اند:
امتیازدهی و نشانها: کاربران با انجام فعالیتهای مختلف میتوانستند نیکوین و انواع نشان دریافت کنند. این امتیازات برای دریافت جوایز ویژه یا شرکت در رقابتهای ماهانه استفاده میشدند.
سطحبندی: کاربران در ازای مشارکت و دریافت امتیازهای بیشتر، سطح خود را ارتقا میدادند و جایگاهشان را در مقایسه با دیگر کاربران مشاهده میکردند.
لیدربورد: جهت ترغیب و انگیزش بیشتر، افرادی با بالاترین میزان مشارکت بر اساس معیارهای مختلف در جدول امتیازات یا لیدربورد بهصورت ماهیانه و هفتگی لیست میشدند.
فید: در تب جداگانهای از اپلیکیشن، امکان مشاهده فعالیتهای همه کاربران وجود داشت که منجر به انگیزش بیشتر مخاطبان میگردید.
کمپینها و پاداشها: بهصورت مناسبتی یا ماهیانه، کمپینها و چالشهایی در اپلیکیشن فعال میشد و کاربران میتوانستند با مشارکت در آنها از امتیازات بیشتری برخوردار شوند.
پروفایل: کاربران میتوانستند کارنامه فعالیتهای مسئولانه خود را مشاهده کنند، برای ارتقای آن مشارکت بیشتری داشته باشند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
برخی از نتایج ایجاد شده توسط طراحی گیمیفیکیشن اپلیکیشن عبارتاند از:
افزایش آگاهی و تغییر عادات روزمره: بر اساس گزارش کاربران، آگاهی آنها در حوزههای مختلف افزایش یافت و عادتهای جدید در آنها شکل گرفت.
تشویق به مشارکت: با ارائه جوایز و امتیازات و مشاهده فعالیت دیگر کاربران، افراد تشویق میشدند تا بیشتر در رفتارهای مثبت شرکت کنند، روزانه به اپلیکیشن سر بزنند و نقش فعالتری داشته باشند.
ارتباطات اجتماعی: اپلیکیشن به کاربران کمک کرد تا از تجربیات و نظرات یکدیگر بهرهمند شوند و از یکدیگر یاد بگیرند.
در آخر باید بدانید که با بهرهگیری از گیمیفیکیشن میتوان راهی جذاب و لذتبخش برای تشویق به رفتارهای مثبت ایجاد کرد تا تأثیرات بسزایی در زندگی افراد و جامعه بگذارد.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره درباره طراحی گیمیفیکیشن میتوانید با تیکِ نیک در ارتباط باشید.