اتاق فرار یک بازی گروهی و تعاملی است که در آن شرکت کنندگان در یک اتاق یا محیط خاص قرار میگیرند و باید با حل معماها و چالش های مختلف با پیدا کردن سرنخ های مختلف، در مدت زمان محدودی از آنجا فرار کنند و یا به هدف مورد نظر دست پیدا کنند. این بازی میتواند در محیطهای مختلفی مثل خانه، مرکز خرید یا حتی در سازمانها به شکل اتاق فرار سازمانی اجرا شود.
این بازی معمولاً شامل داستانی جذاب و سناریوهای متنوعی است که شرکت کنندگان را به چالش میکشد و نیازمند همکاری و تفکر خلاقانه است. این بازی جذاب را میتوان به محیط های کاری، رویدادها و غرفه های نمایشگاهی با اهداف سازمانی و آموزشی و همچنین تیم سازی بسط داد و با این شیوه نوین تجربه متفاوتی را برای مخاطبین خلق کرد.
ایده اجرای اتاق فرار سازمانی میتواند به بهبود فرآیندهای مدیریتی و تصمیم گیری در سازمان شما کمک کند. در حین بازی، شرکت کنندگان با سناریوهای مختلفی مواجه میشوند که نیازمند کار تیمی، تصمیم گیری سریع و دقیق هستند. در نتیجه این تجربه میتواند به تقویت توانایی های تصمیم گیری و مدیریت بحران کمک کند و افراد را برای مواجهه با موقعیت های پیچیده و پیش بینی نشده در محیط کاری آماده کند.
علاوه بر این، اتاق فرار سازمانی میتواند به بهبود روحیه جمعی و کاهش استرس نیز کمک کند و فضایی پرانرژی و مثبت برای تعاملات کاری فراهم آورد.
نحوه اجرای اتاق فرار سازمانی چگونه است؟
طراحی این بازی براساس نیازها و اولویت های سازمان شما انجام میشود. برخی از نیازها عبارتند از:
مدت زمان بازی به صورت میانگین ۶۰ دقیقه خواهد بود
در حالت اول مانند اتاق فرار مپنا یک یا چند فضا در سازمان یا غرفه شما برای بازی مناسب سازی خواهد شد و مخاطبین در قالب تیم های ۴ تا ۸ نفره میتوانند در زمان های مشخصی مراجعه نموده و بازی کنند. در این حالت افراد تیم ها جابه جا میشوند و از یک فضا بازی را شروع میکنند و در فضای دیگر بازی را تمام میکنند.
در حالت دوم مثل اتاق فرار تیپاکس یا سند گمشده فضایی در قالب میزهای مجزا برای تیم های موازی ۴ تا ۸ نفره در قالب رویداد در نظر گرفته خواهد شد و میتوان بازی را تعداد نفرات بالا (تا حداکثر ۱۰۰ نفر) به صورت همزمان اجرا کرد. در این حالت تیم ها جابه جا نشده و محتوای بازی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.