Powered By MCMS v2.6
 

چطوری رفتار مسئولانه تری نسبت به افراد ترنس داشته باشیم؟


 
چطوری رفتار مسئولانه تری نسبت به افراد ترنس داشته باشیم؟
 
 
ترنس به چه افرادی گفته میشه و نحوه تعامل ما باهاشون چطوری باید باشه؟
 

 ترنس ها در همه کشورها وجود دارن، اما متاسفانه به دلیل فرهنگ برخی از جوامع ممکنه این افراد مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرن، گاهی دیده شده افراد ترنس بخاطر این ویژگی جنسیتی از طرف دوستان و حتی خانواده مورد سرزنش قرار میگیرن و در نهایت طرد می شن. از اونجایی که یکی از ماموریت های تیکِ نیک آگاهی بخشی درباره اقشار خاص جامعه هست خوبه که این پدیده رو بیشتر بشناسیم و یاد بگیریم چطور با این افراد رفتار کنیم:

 

ترنس به چه افرادی گفته میشه؟

ترنس یا تراجنسی یک اصطلاح برای شناسایی افرادی هست که دارای هویت جنسیتی متفاوت هستن و یا تطبیق فرهنگی درستی با هویت جسمیشون ندارن. در واقع تراجنس فردی هست که تشخیص روانی خودش از جنسیتش با اندام های جنسی زمان تولدش متفاوته. مثلاً ممکنه فرد اندام جنسی مردانه داشته باشه در حالیکه هویت جنسیتی او زنانه باشه یا برعکس. این تضاد ممکنه در ذهن، رفتار خصوصی و یا رفتار اجتماعی مشخص باشه. عدم تطابق بین بدن فرد و هویت جنسیتی به خودی خود یک بیماری روانی نیست (اما می تونه باعث پریشانی عاطفی بشه).

 

آمار چی میگه؟

براساس تحقیقات انجام شده، حدود 1000 تا ۱۵۰۰ ترنس در ایران زندگی می‌کنن، و از میان هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در جهان 1 نفر دچار پدیده تراجنسی هست.

 

چرا بعضی از افراد ترنس هستن؟

هیچ توضیح کاملی برای اینکه چرا بعضی از افراد ترنس هستن، وجود نداره. این بیماری بیشتر جنبه مغزی و روانی داره که هنوز علت دقیق اون کشف نشده. بسیاری از متخصصان عوامل بیولوژیکی مثل تأثیرات ژنتیکی و سطوح هورمونی پیش از تولد رو در رشد هویت ترنس ها تاثیرگذار می دونن.

 

ترنس، همجنسگرا نیست!

ترنس‌ها با افراد همجنس گرا متفاوت هستن و نباید این دو رو با هم اشتباه بگیریم. اما تفاوت این دو در چیه؟
فرد ترنس روحیات و حالات روانی‌اش با جسم و روحش متفاوته. در افراد ترنس هویت جنسی مربوط به احساس درونی در مورد خودشون هست، نه گرایششون به دیگران. اما فرد همجنس گرا هیچ گونه تناقص و مشکلی با جسم و روان خودش نداره و صرفا از نظر جنسی گرایش به هم جنس خودش داره و از برقراری رابطه‎ی جنسی با جنسیت مخالف خودش بیزاره.

 

مواردی که باید در برخورد با یک فرد ترنس رعایت کنیم:  

1.    در صورتی که این افراد رو با چهره هایی متفاوت در اجتماع دیدیم، اون هارو با دست نشون ندیم، و یا با نگاهی خیره کننده به اون ها نگاه نکنیم.
2.     اون ها رو از طریق به کاربردن کلمه آدم «نرمال» یا «واقعی» با دیگران مقایسه نکنیم و به اونها برچسب هایی مثل دوجنسه و دوجنسیتی نزنیم. 
3.    تاحدامکان از به کاربردن کلمه "اختلال جنسی"  درباره افراد ترنس پرهیز کنیم.
4.    به هویت جنسیتی فرد ترنس احترام بذاریم و او رو به اسمی که خودش رو معرفی می کنه خطاب قرار بدیم.
5.    تاحدامکان نام قبلی شخص ترنس رو نپرسیم، چون ممکنه تمایلی به صحبت درباره این موضوع نداشته باشه.
6.    موقع صحبت هیچ وقت نگیم “زمانی که در جنسیت قبلی بودی”، چرا که افراد ترنس اعتقاد دارن از ابتدا در جنسیت فعلی بودن و صرفا جسمشون متفاوت بوده. 
7.    اگه مجبور باشیم درباره جنسیت قبل او صحبت کنیم، بهتره بگیم:” زمانی که هنوز مراحل تغییر رو شروع نکرده بودی” اینطوری هویت او رو با جنسیت جدید به رسمیت می‌شناسیم.


کلام آخر اینکه پدیده تراجنسی یک آشفتگی جنسیه و از زمان جنینی شکل می گیره و جراحی آخرین راه و یک تصمیم بزرگ برای افراد ترنس هست که نقطه عطف بزرگی در زندگی اونهاست.  هیچ وقت افراد ترنس رو به دلیل وضعیت شون تحقیر نکنیم و مورد سرزنش قرار ندیم. بدونیم که ترنس ها هم حق زندگی دارن؛ پس اونها رو درک کنیم و طرد نکنیم.