Powered By MCMS v2.6
 

کرونا چه تاثیری بر خشونت خانگی داشته؟


 
کرونا چه تاثیری بر خشونت خانگی داشته؟
 
 
خشونت خانگی یکی از معضلات مهم این روزهاست که بهش میپردازیم... 
 

تو این روزها دوری از تجمعات یکی از الزامات بحساب میاد و برای حفظ جانمون، موندن توی خونه امن‌ترین شیوه‎ی مواجه با این ویروسه. اما متاسفانه خونه موندن برای همه‎ افراد امن نیست و تو این شرایط برای قربانیان خشونت خانگی، خونه خطرناک ترین مکان برای زندگیه. خشونت خانگی یکی از معضلات مهم این روزهاست که بهش میپردازیم... 

 

خشونت خانگی چیه؟

خشونت خانگی به خشونتی گفته میشه که در داخل خونه بین افرادی که رابطه تنگاتنگی با همدیگه دارن اتفاق می‎افته. این خشونت اشکال مختلفی از جمله بحث و جدال مزمن و فریاد کشیدن، عدم کنترل رفتارها، ترسوندن، تهدید به خودکشی یا قتل و صدمات جدی رو شامل میشه. هر کسی می‎تونه بدون توجه به جنسیت، سن یا میزان قدرت بدنی، قربانی خشونت خانگی بشه اما بیشتر اوقات، قربانیان از نظر جسمی ضعیف‌تر هستن مثل زنان، کودکان و افراد مسن.

 

آمار خشونت خانگی در جهان 20 درصد رشد داشته!

به گزارش سازمان ملل در طول همه‎گیری ویروس کرونا آمار خشونت خانگی در سراسر جهان رشد 20 درصدی داشته و در بعضی کشورها تعداد زنانی که خدمات پشتیبانی رو درخواست داشتن دو برابر شده. فرانسه یکی از کشورهایی هست که از افزایش 30 درصدی خشونت خانگی خبر داده. کشورهایی مثل هند، استرلیا، مکزیک، اسپانیا، انگلیس از جمله کشورهایی هستن که با این افزایش خشونت خانگی مواجه بودن. بر اساس گزارش ها، در ایران هم موارد نارضایتی از رفتار همسر رشد 3 برابری داشته.

 

واکنش افرادی که به خشونت خانگی مبتلا هستن چطوره؟

تقریباً 20٪ از قربانیان خشونت خانگی، مواردی از اختلالات سلامت روان از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه رو تجربه می‎کنن. قربانیان غالباً این سوءاستفاده رو از دیگران پنهان می‌کنن. سوء استفاده کلامی و عاطفیشون رو درونی می‎کنن و خودشون رو به دلیل خشونت سرزنش می‎کنن و نسبت به خودشون ابراز خشم، نارضایتی و ترس دارن. این احساسات اغلب می‎تونه منجر به رفتارهای خود مخرب مثل آسیب زدن به خود و حتی  خودکشی بشه.

 

پیامدهای خشونت خانگی بر کودکان چیه؟

کودکان اغلب قربانیان پنهان هر بحران هستن. روانشناسان کودک معتقدن در این دوران کودکان در معرض سوءاستفاده و خطرن. پیامدهای خشونت خانگی بر کودکان و نوجوانانی که قربانی یا شاهد خشونت هستن شامل تاثیر منفی بر سلامت و رشد ذهنی، اجتماعی و هیجانی، عاملی برای سوء مصرف مواد و الکل در بزرگسالی، پرخاشگری، خشونت و بزهکاری در سنین بالاتر و عامل مشکلات روان شناختی در بزرگسالی هست.

 

خشونت خانگی در چه خانواده‎هایی بیشتره؟ 

خشونت خانگی گرچه در همه طبقات اجتماعی دیده می‌شه اما در خانواده‌ هایی که سوء مصرف مواد مخدر و الکل در اونها وجود داره، بیشتر هست. از طرفی تحقیقات نشون می‎ده افزایش سطح استرس در بین والدین، اغلب پیش بینی کننده سوء استفاده جسمی و غفلت کودکان میشه. حتی والدینی که ارتباط خوبی با فرزندشون دارن و مهارت‌های فرزند پروری قابل قبولی دارن ممکنه به دلیل استرس و یا فشار اقتصادی که در این دوران متحمل شدن، تعامل منفی با فرزندشون پیدا کنن.

 

در شرایط فعلی در صورت مشاهده یا مواجهه با هر کدوم از مصادیق خشونت خانگی میتونیم با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی و یا سامانه ۴۰۳۰ کد ۸ تماس بگیریم.