Powered By MCMS v2.6
 

6 راهکاری که کمک میکنه با روزای کرونایی مثبت تر و راحت تر کنار بیایم


 
6 راهکاری که کمک میکنه با روزای کرونایی مثبت تر و راحت تر کنار بیایم
 
 
در ادامه 6 راهکاری که باعث میشه مثبت‌تر و سازنده‌تر به بحران‌ها و شرایط فعلی پاسخ بدیم رو با هم مرور می‌کنیم.
 


سبک زندگی ما بعد ورود کرونا دچار تغییرات زیادی شده و از طرفی این تغییرات فرصتی رو برای عملکرد بهتر ما هم به وجود آورده. در ادامه 6 راهکاری که باعث میشه مثبت‌تر و سازنده‌تر به بحران‌ها و شرایط فعلی پاسخ بدیم رو با هم مرور می‌کنیم.

 

1.    صبورتر باشیم

صبر به عنوان ظرفیت مقابله مؤثر با مشکلات، موانع و ناکامی‌ها توصیف میشه و بدون داشتن این ظرفیت نمیتونیم در برابر چالش‌های زندگی، انعطاف لازم رو داشته باشیم.
در شرایط فعلی همه ما خواهان این هستیم که به زندگی "عادی" خودمون برگردیم. ذهن ما به تدریج متوجه می‎شه که ممکنه این اتفاق هرگز رخ نده. پس بهتره بحران رو به عنوان یک چالش در نظر بگیریم و نه تهدید. درعوض، باید روش‌هایی برای آسایش در این شرایط سخت پیدا کنیم تا به پذیرش وضع موجود برسیم. با در نظر گرفتن تجربیات گذشته که در اون موفق بودیم بر نقاط قوتمون تاکید کنیم و روی آنچه که در حیطه کنترل ما هست متمرکز بشیم. خوبه که از ابزارهایی که برای کمک به ما در مدیریت بهتر بحران مفید هستن استفاده کنیم (مثلاً نفس عمیق، تفکر مثبت، تعیین هدف و ...)

 

2.    اجازه بدیم تا احساسات بد رو هم تجربه کنیم

گذر از این روزها سخته، اما به خودمون این اجازه رو بدیم که ناراحت و غمگین باشیم و نخوایم خیلی قوی به نظر بیایم. به جای بی تابی کردن که میتونه یک مکانیسم دفاعی باشه برای اینکه خودمون رو از شرایط فعلی دور کنیم، بهتره بپذیریم که این شرایط برای همه مردم دنیا اتفاق افتاده و مختص ما و یا افرادی که در کشور ما هستن نیست. بی تابی و ناله کردن باعث میشه سطح انرژی ما پایین بیاد.
خوبه که به جای مقاومت در برابر احساسات منفی، نسبت به خود و دیگران مهربان و همدل باشیم؛ احساساتی که درونمون هستن رو درک کنیم و به اونها بازتاب بدیم. به خودمون اجازه بدیم تا پنج مرحله از اندوه رو پشت سر بذاریم: انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش.

 

3.    روی چیزایی که می تونیم کنترل کنیم متمرکز بشیم

بحران کرونا به ما نشون داد که همیشه همه چیز در اختیار و کنترل ما نیست و این میتونه باعث ایجاد پریشانی و استرس در زندگی ما بشه. احساس درماندگی می‌کنیم چون کنترل شرایط رو از دست دادیم. یکی از راه حل‌ها برای عبور از این بحران آینه که شرایط موجود رو تحت کنترل خودمون در بیاریم.
ما در برابر کرونا باید به دستورالعمل‌های ارائه شده نهادهای معتبر از جمله قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و لمس نکردن صورت و زدن ماسک گوش کنیم. با انجام این کار، ما به طور مستقیم احتمال انتشار ویروس رو کاهش میدیم و در نتیجه احساس ناراحتی کمتری می‌کنیم. از طرفی با رعایت کردنمون حس خوبی رو به اطرافیانمون هم منتقل می‌کنیم.

 

4.    استرس خودمون رو از طریق ذهن آگاهی مهار کنیم

این روزها به دلیل اختلال بزرگی که در زندگیمون ایجاد شده، دچار استرس شدیم. استرس ناشی از تغییر در کارهای روزمره، نگرانی در مورد خطراتی که سلامتیمون رو تهدید می‎کنه، نگرانی از مسائل اقتصادی و موارد دیگه باعث شده سطح استرس ما افزایش پیدا کنه. این موضوع سیستم ایمنی ما رو به خطر میندازه، تنش جسمی ایجاد می کنه، باعث ایجاد تفکر منفی می‎شه، احساسات ناخوشایندی ایجاد می‎کنه، باعث شک و نگرانی، و در نهایت انزوای اجتماعی میشه.
ذهن آگاهی حالت فعال و توجه باز به زمان حال هست و باعث می شه افراد در تجربه زمان حال حضور داشته باشن. آگاه بودن از تغییر باعث میشه تا بدونیم چطور تغییر داره اتفاق میافته و کمک می‎کنه تا انتخاب کنیم که تغییر پیش رو اتفاق بیافته یا نه. ذهن آگاه بودن این بستر رو فراهم می‎کنه که بهترین تغییر رو بتونیم در حال حاضر رقم بزنیم چون اشراف ما رو به لحظه و زمان کامل می‎کنه.

 

5.    مهارت خودتنظیمی رو نادیده نگیریم

خودتنظیمی یا توانایی مدیریت انگیزه‌ها و احساسات و رفتارهای فرد برای دستیابی به اهداف بلند مدت همون چیزی هست که انسان رو از بقیه جانداران متمایز می کنه. خودتنظیمی در قشر جلوی مغز ریشه داره؛ مرکز برنامه ریزی، حل مسئله و تصمیم گیری از مغز، که در انسان نسبت به سایر پستانداران به طور قابل توجهی بزرگتر هست.
در شرایط فعلی، خونه موندن این فرصت رو به بسیاری از افراد، از جمله کمالگرایان داده که مجدداً انتظاراتشون رو تنظیم کنن. مطالعات نشون میده که نبود محرکات بیرونی باعث میشه ما از حواس پرتی‌های روزمره دور بشیم و این کمک میکنه تا یاد بگیریم چطور احساسات منفی رو تحمل کنیم. مهارت خودتنظیمی فرصتی برای توسعه فردی به حساب میاد و باعث میشه به خوبی با تغییرات کنار بیایم و رفتار مون رو به راحتی با موقعیت‌های مختلف تطبیق بدیم. مهم‌تر اینکه، در مورد تغییر مثبت فکر کنیم و اون رو مهیج بدونیم.

 

6.    بحران رو به عنوان یک فرصت ببینیم

کلمه" بحران " دارای دو بعد هست که یکی نشون دهنده خطر هست و دیگری نشون دهنده فرصت. ظرفیت ما برای پاسخ دهی مثبت به این بحران نشون میده که آیا می‎تونیم از هزینه‌هایی که این بحران برای ما به وجود آورده دست بکشیم و روی مزایای احتمالی بحران متمرکز بشیم؟
تا زمانی که این بحران در جریان هست، می‎تونیم اهدافمون رو طوری تنظیم کنیم تا در وضعیت "طبیعی جدید" قرار بگیریم. می‎تونیم از این شرایط به عنوان فرصتی برای تمرکز بر جنبه‌های دیگه زندگیمون که تا به الان مورد غفلت واقع شده، استفاده کنیم. فرصتی مناسب برای بازنگری اهداف و شناسایی مهارت‌هایی که در اون قصد پیشرفت داریم. میتونیم ساختارها و روال‌های جدیدی رو در زندگیمون، محل کارمون، فعالیت‌های روزانه و زندگی اجتماعی ایجاد کنیم. در نهایت و از همه مهم‌تر، اینکه ذهنیت قربانی و تسلیم نداشته باشیم. در این صورت، احساس ناامیدی و ناتوانیمون رو کاهش میدیم و احساس شایستگی، احساس کنترل و خوش بینیمون رو افزایش میدیم.