Powered By MCMS v2.6
 

رضایتمندی تعویق افتاده یا دیرهنگام چیه و چه مزایایی داره؟


 
رضایتمندی تعویق افتاده یا دیرهنگام چیه و چه مزایایی داره؟
 
 
افسردگی ناشی از شتابزدگی یکی از مشکلات رو به افزایش در جامعه بشری هست که یکی از راه حل هاش تمرین درنگ یا به تعویق انداختن رضایتمندیه...
 

افسردگی ناشی از شتابزدگی یکی از مشکلات رو به افزایش در جامعه بشری هست و نسل های جدید  بشر بدون اینکه بدونن درگیر این اتفاق شدن. در همین راستا تحقیقات زیادی درباره تاثیرات سرعت بر سلامت روانی انسان ها انجام شده.

یکی از محققانی که در سده اخیر در این زمینه  مطالعات ارزشمندی داشته، والتر میشل (Walter Mischel) نظریه پرداز و روان شناس آمریکایی استرالیاییه. رضایتمندی آنی (Instant Gratification) و رضایتمندی به تعویق افتاده یا دیرهنگام (Delayed Gratification)، دو واژگانی هستن که اولین بار توسط او مطرح شدن.

 

 رضایتمندی آنی و رضایتمندی به تعویق افتاده چیه؟

در رضایتمندی آنی ما لذتی کوتاه مدت و سطحی رو با پرداخت هزینه ای هنگفت مثل موفقیت و رضایت بلندمدت و ماندگار از دست میدیم.  برعکس، رضایتمندی به تعویق افتاده زمانی تحقق پیدا میکنه که ما لذتی کوتاه مدت و سطحی رو قربانی تحقق یافتن پاداشی بلندمدت و ماندگار می کنیم.  در نتیجه ی سرعتی که امروزه به ما تحمیل شده، ما عمدتاً به سمت کارهایی  کشش داریم که از اونها لذت های آنی می بریم، در حالی که این فعالیت‌ها معمولاً در دراز مدت به ضرر ما هستن. میشل این مفاهیم رو در تستی با عنوان  "آزمون مارشملو"  یا Marshmallow Test نشون داد. 

در این مطالعه  رفتارکودکان 4 تا 7 ساله  که علاقه زیادی به مارشملو (نوعی خوراکی) دارن ، مورد بررسی قرار گرفت. در شروع تحقیق ظرفی حاوی یک عدد مارشملو در اختیار هر کودک قرار گفت و پژوهشگر به اونها گفت که اگه ۱۵ دقیقه صبر کنن یه مارشملو دیگه به اونها داده میشه. تعدادی از کودکان در همون لحظات اول مارشملو رو  خوردن

و عده ای دیگه خوردن اون رو برای دریافت پاداش به تعویق انداختن.

این کودکان با روش هایی مثل: بستن چشم ها،  نگاه کردن  به اطراف، چرخیدن دور صندلیشون، سعی کردن خودشون رو از خوردن مارشملو بازدارن و بعد از سپری شدن ۱۵ دقیقه طاقت فرسا پاداششون رو دریافت کردن.

 درطی تکرار این تست، میشل به کودکان پیشنهاد داد که خوراکی مورد علاقشون رو به عنوان یک شی غیر خوراکی در نظر بیارن تا  خود کنترلی  و توانایی برای مقاومت دراونها تقویت بشه. 

 

نتایج مطالعات میشل چی رو نشون داد؟

میشل  تحصیلات و زندگی  این افراد در بزرگسالی رو هم مورد بررسی قرار داد.  تحقیقات او نشون داد کودکانی که میتونن  لذت های آنی پیش رو رو به تعویق  بندازن از سلامت روانی بیشتری برخوردارن. اونها اغلب در تحصیلاتشون موفق ترن و در برابر آسیب های اجتماعی توانایی کنترل شرایط و عبور از خطرات و مشکلات رو دارن. او ثابت کرد که نیروی اراده و صبر میتونه آموخته بشه  تا مانعی در برابر آسیب‌پذیری‌های احتمالی در آینده باشه. میشل از تحقیق خود نتیجه گرفت که کنترل خود، هم برای موفقیت تحصیلی و هم شخصی یک عامل بسیار مهم و کلیدیه.

 

توسعه جوامع با آموزش رضایتمندی به تعویق افتاده

نتایج تحقیقات میشل  با  سرعت تحمیل شده به ما در دنیای امروز، رابطه تنگاتنگی داره.  وقتی نقش عادت ها رو به این معادله اضافه می کنیم، متوجه میشیم که ما هر وقت تصمیم عجولانه میگیریم و از لذت آنی اون بهره مند می شیم نوعی اعتیاد به دریافت دوباره این لذت ها  پیدا می‌کنیم. در عوض هر وقت لذت ها رو به تاخیر میندازیم و به خودمون اجازه رشد میدیم به صبر کردن برای رسیدن به اهداف بزرگ عادت میکنیم.  تحقیقات نشون میده که مردم ژاپن در به تعویق انداختن رضایتمندی بسیار توانمندن. اونها از کودکی یاد میگیرن که با به تعویق انداختن لذت هاشون افرادی دوراندیش و هدفمند باشن. به این صورت عبور از مشکلات و خطرات رو برای رسیدن به هدف های بلند با صبر و حوصله می پذیرن. بعضی محققان بر این باورن که پیشرفت جامعه ژاپن مدیون همین روحیه دور اندیش مردمان این کشوره.


طبق گفته ارسطو:" همواره زمانی برای درنگ قائل شوید چرا که زمان حقایق را آشکار می سازد". 
با  تفکر در این جمله و مزایای صبرکردن بیایم کمی فکر کنیم که #به_کجا_ چنین_ شتابان در حرکتیم؟