Powered By MCMS v2.6
 

9 مورد درباره ماده خطرناکی به نام شیرابه


 
9 مورد درباره ماده خطرناکی به نام شیرابه
 
 
اغلب ما می دونیم برای تفكیك زباله، می تونیم اون رو به دو قسمت خشك و تر تقسیم بندی كنیم، اما ...
 

زباله های خشك از جنس : كاغذ، پلاستیك، فلز، شیشه، بسته بندی مواد غذایی و... ، و زباله های تر هم مثل : پوست میوه، باقی مانده ی سبزی ها، پوست تخم مرغ، ته مانده ی برنج، و...هستن. اما تا حالا به این فكر كردین که سرگذشت این زباله های تر به كجا ختم میشه؟ میدونستین که زباله های تر ماده خطرناکی به نام شیرابه تولید میکنن؟ 

 

اول اینکه شیرابه چیه؟

 شیرابه به مایعی که از داخل زباله عبور کرده و به بیرون زائدات جامد نشت می‌کند و شامل مواد قابل حل، معلق یا ذرات مخلوطی از اجزای همان زباله باشد، گفته می شه.

 

دوم اینکه شیرابه چطوری ایجاد میشه؟


 در حقیقت رطوبت، و مایعات و آب داخل زباله های تر، در هم ادغام شده و مثل شیرابه ای زباله رو در برمیگیرن. همچنین هنگامی كه باران و برف باریده می شه، آب باران و برف از میان زباله ها رد شده، و مواد زائد زباله رو همراه خودشون روی زمین جاری می كنن.

 

سوم اینکه از چه مسیری و به کجا میره؟


شیرابه ها روی زمین جاری شده و به داخل سفره های آب زیرزمینی ، رودخانه ها و... نفوذ می كنن. و عوامل مضر و سمی درون خودشون و وارد آب می كنن.

 

بوی شیرابه چطوریه؟

شیرابه ها بوی بسیار بد و زننده ای دارن. 


روزانه بیش از نه میلیون لیتر شیرابه ی زباله تولید میشه

در هر میلی گرم شیرابه زباله ها، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر وجود داره که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیمارییه.

 

شیرابه خطرناک ترین مسئله محیط زیستی امروز

 برخی از دانشمندها معتقدن، خطرناك ترین مسأله ی محیط زیستی كه در آینده باهاش رو به رو خواهیم شد، همین شیرابه ها و آلودگی آب ها هست.

 

و اما راه حل ؟


خبر خوب اینه كه میشه خیلی راحت از تشكیل شیرابه ها جلوگیری كرد. اگر شروع به خشك كردن زباله های تر كنیم، و تنها زباله ای كه بیرون می ذاریم زباله ی خشك باشه، اگر به بازیافت بیشتر اهمیت بدیم، دیگه رطوبت و آبی برای ایجاد شیرابه وجود نخواهد داشت. 


بیایم مسئولیت زباله هامون و خودمون به عهده بگیریم. تا به حال به خشک کردن زباله های تر فکر کردین؟

 

تیکِ نیکی: مریم رحمانی