Powered By MCMS v2.6
 

10 مورد که کمک میکنه درباره ناشنواها و فرهنگشون بیشتر بدونیم...


 
10 مورد که کمک میکنه درباره ناشنواها و فرهنگشون بیشتر بدونیم...
 
 
با خوندین این موارد چیزای جدید از دنیای افراد ناشنوا یاد میگیری و میتونی باهاشون ارتباط برقرار کنی.
 

١-  نحوه صحبت کردن باهاشون رو یاد بگیریم

کلماتی از زبان اشاره ناشنواها رو یاد بگیریم. اینجوری میتونیم باهاشون تو روزمره در صورت مواجه شدن ارتباط بهتر برقرار کنیم. برای استفاده از زبان اشاره حرکات صورت و بدن و سر خیلی مهمه

 

٢-  این فرض که همه ناشنواها دوست دارن بشنون رو کنار بذاریم

امکاناتی مثل کاشت حلزونی گوش و لوازم کمک شنوایی میتونن به ناشنواها و کم شنواها کمک کنن. هر چند همه ناشنواها یا کم شنواها امکان استفاده از اونها رو ندارن، خیلی از اونها هم تمایلی به استفاده از این وسایل ندارن. اونها زبان و فرهنگ خودشون رو خیلی دوست دارن و بهش افتخار میکنن.

 

٣-  بهشون هیچ وقت کر و لال نگیم

از گفتن کلمه هایی مثل کر و لال که ریشه قدیمی توی باورهای غلط نسبت به ناشنواها دارن خودداری کنیم . اونها یا ناشنوا هستن یا کم شنوا و البته لال نیستن. از اینکه ببینن بهشون کر یا لال میگیم خیلی ناراحت میشن.

 

٤-  با ناشنواها لازم نیست بلند صحبت کنیم

بلند صحبت کردن شما تاثیری روی ناشنواها نداره و کمکی به شنیدنشون نمیکنه. کافیه موقع صحبت کردن میزان حرکت لبها و دهان رو بیشتر کنیم و شمرده تر صحبت کنیم. اونها میتونن لب خونی کنن.

 

٥- دنیای پر از سکوتشون رو درک کنیم

اونها خیلی از صداهای نویز و آزاردهنده اطراف رو نمیشنون و چون نمیشنون خیلی از حس های دیگشون مثل بینایی و لامسشون قوی تر کار میکنه. در ضمن کمتر دروغ میشنون که این خودش خیلی مهمه!!

 

٦-  از اون حریم امنی که دور خودمون درست کردیم بیایم بیرون 

خوبه که بریم بینشون و توی رویدادهاشون شرکت کنیم و یکی دو تا دوست ناشنوا پیدا کنیم. 

 

٧-  اونها میتونن صحبت کنن ولی بعضا ترجیح میدن از زبان اشاره استفاده کنن

ناشنواها به خاطر اینکه صداها رو نشنیدن، تارهای صوتیشون آموزش ندیده و به همین دلیل تارهای صوتی نمیتونه صداها رو به صورت معمول تولید کنه. به خاطر همین صدای ناشنواها با افراد شنوا متفاوته. این یعنی ناشنواها در جاهای مختلف خودشون تصمیم میگیرن که صحبت کنن یا از زبان اشاره استفاده کنن.

 

٨-  باورهای غلط رو نسبت بهشون بذاریم کنار

اونها فقط نمیشون. ولی میتونن مثل همه بخونن، بنویسن، زندگی تشکیل بدن و بچه دار بشن، استخدام بشن. البته نه مثل همه. شاید حتی بهتر از همه... 

 

٩-  راجع بهشون صحبت کنیم

اگر تجربه برخورد با ناشنواها و تعاملی در این زمینه داریم با بقیه دربارش صحبت کنیم. این موجب میشه که بقیه هم یاد بگیرن و این فرهنگ گسترش پیدا کنه.

 

١٠-  بهشون بیشتر توجه کنیم

الان وقت اینه که شنواها به ناشنواها توجه کنن. اونها دارن راجع به مشکلاتشون و زبان و فرهنگشون توی جمع های خودشون و شبکه های اجتماعی صحبت میکنن. دنبال کننده این نوع صفحات باشیم و بیشتر اونها رو بشناسیم. شنواها باید حواسشون رو جمع کنن و اونها رو بشنون...