Powered By MCMS v2.6
 

7 جمله که در برخورد با افراد ناشنوا نباید گفت


 
ارتباط درست با ناشنوایان، یک مسئولیت اجتماعی هست
 

آخر سپتامبر هر سال، هفته جهانی ناشنوایان نام گذاری شده. بیش از یک و نیم میلیون ناشنوا و کم شنوا در کشور زندگی می‌کنن و همه‌ی ما در طول روز دست کم یکی از این افراد رو می‌بینیم یا با اونها برخورد می‌کنیم. ارتباط درست با ناشنوایان، یک مسئولیت اجتماعی هست و برای حفظ عزت نفس اونها لازمه که اطلاعاتمون رو در برخورد با این افراد بالا ببریم. تو این پست قصد داریم جملاتی که نباید به افراد ناشنوا گفته بشه رو با هم مرور کنیم. 

 

1- تو کرو لال هستی؟

یادمون باشه هیچ وقت یک فرد ناشنوا رو کرو لال خطاب نکنیم. اونها یا ناشنوا هستن یا کم شنوا(نیمه شنوا) و اغلب توانایی صحبت کردن دارن. 

 

2- متاسفم، ناشنوا بودن باید خیلی سخت باشه!

ناشنوا بودن جزئی از هویت افراد ناشنوا هست و گفتنش فقط احساس ترحم به فرد ناشنوا میده. مهم این هست که افراد با هر وضعیت جسمانی خوشحال باشن. 

 

3- اصلا بهت نمیخوره ناشنوا باشی!

ناشنوایان حس‌ها و ادراکشون مشابه افراد دیگه هست.   افراد ناشنوا توانمندی‌های زیادی دارن و صرفا برای ارتباطات نمی‌تونن گفته‌های دیگران رو بشنون. 

 

4- مگه می‌تونی فیلم و سریال ببینی؟

افراد ناشنوا با زیرنویس یا رابط ناشنوایان می‌تونن فیلم ببینن. متاسفانه زیرنویسی فیلم‌ها و سریال‌ها یا گزارش‌‌دهی از جامعه ناشنوایان  جدی گرفته نمی‌شه و تنها در حد بسیار مختصری رابط یا فیلم‌های زیرنویسی شده وجود داره.

 

5- میتونی لب خوانی کنی؟ بگو ببینم اون خانم الان چی گفت؟

در برخورد با افراد ناشنوا، به‌راحتی با اون‌ها مکالمه کنیم. در زمان صحبت نیازی به بلندتر صحبت کردن نیست و فقط کافیه شمرده‌تر صحبت کنیم و حرکت لب‌ها  دهان رو بیشتر کنیم. 

 

6- مگه ناشنواها سواد دارن؟ شغل دارن؟ رانندگی می‌کنن؟

افراد ناشنوا تمام این کارها رو می‌تونن انجام بدن. از اونها نپرسیم که چطور با وجود ناشنوا بودن زندگی رو پشت سر میذارن. 

 

7- چرا از کاشت حلزون انجام نمیدی یا از سمعک استفاده نمی کنی؟

همه افراد کم شنوا یا ناشنوا لزوما امکان این کار رو ندارن. خیلی از اون‌ها هم تمایلی به این کار ندارنچون زبان و فرهنگ خودشون رو خیلی دوست دارن و بهش افتخار میکنن.  

 

8- زبان اشاره کاری نداره که! 

متاسفانه اغلب افراد اطلاعات کافی از نحوه استفاده درست از زبان اشاره رو ندارن. خوبه که تا حدی زبان اشاره ناشنوایان رو یاد بگیریم. 

 

کلام آخر اینکه،  مسئولیت اجتماعی ما حکم میکنه تا یاد بگیریم که چطور با این افراد به درستی رفتار کنیم که مشکلات ارتباطی اون‌ها هم در جامعه کمتر بشه. یادمون باشه ناشنوا بودن یک ناتوانی نیست و فقط یک تفاوته.