Powered By MCMS v2.6
 

چی کار کنیم که صبورتر باشیم؟


 
راهکارهایی که در ادامه آورده شده برای ایجاد و یا بالا بردن صبر میتونه کمک کننده باشه:
 

ازونجایی که صبر یه مهارت قابل یادگیریه، میشه با یادگیری و کسب آگاهی، سطح سلامت روانی و هیجانیمون رو بالا ببریم و در نتیجه احساس رضایت از زندگی رو در خودمون افزایش بدیم.

 6 مورد از راهکارهایی که در ادامه آورده شده برای ایجاد و یا بالا بردن صبر میتونه کمک کننده باشه:

 

1-   محیط خونه رو آرامش بخش کنیم و بیشتر گفتگو کنیم

پدرومادرهایی که در ﻋﯿﻦ ﮐﻨﺘﺮﻝ، ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺻﻤﯿﻤﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺩﺍﺭن و شیوه تربیتی اونها در خصوص فرزندان با هم هماهنگی بیشتری داره و فرزندان از حمایت بیشتری برخوردار هستن و محیط خونه دوست داشتنی تر هست، شرایط برای تربیت فرزندان دارای عزت نفس و صبور که توانایی مقابله با مشکلات رو دارن، بیشتر هست. 
از طرفی هرچقدر توی محیط خانواده شرایط گفتگو درباره موضوعات مختلف برای افراد بیشتر فراهم باشه و اعضای خانواده برای در میون گذاشتن افکار، احساسات و همفکری با همدیگه بیشتر وقت بذارن، احتمال این که فرزندان اونها در بزرگسالی در مواجهه با عوامل وسوسه انگیز یا استرس زا مقاومت کنن و صبور باشن بیشتره. همچنین حمایت از استقلال فرزندان در محیط خانواده هم باعث تقويت حس علاقه مندی و همبستگي بين اعضاي خانواده میشه، كه اين حمايت در ايجاد صبر اثر گذاره.

 

2.    شبکه اجتماعی قوی از دوستان ایجاد کنیم

با بهبود کیفیت و حفظ دوستي های بادوام ، قابل اعتماد و توأم با محبت میزان صبرمون هم بیشتر میشه. تحقیقات نشون داده کسانی که حمایت بیشتری رو در موقعیت استرس زا از طریق تعامل با یک دوست دریافت میکنن، عملکرد بهتری رو خواهند داشت. صمیمیت به همراه دریافت حمایت عاطفی منجر به فراموشی موقعیت تنش زا میشه. هرچند ممکنه صحبت کردن با یک دوست در مورد وضعیتمون مشکل ما رو برطرف نکنه ولی به ما این امکان رو میده تا احساساتمون رو به اشتراک بذاریم، حمایت و بازخورد مثبت بگیریم و راه حل های ممکن برای مشکلاتمون پیدا کنیم. 
برخی تحقیقات نشون داده که دختران در شرایط استرس زا بر روابط بین فردی مثل صمیمیت و دوستی دو طرفه که شامل درک متقابل و اطمینان هست تاکید دارن. در حالی که پسران دوستی رو به صورت گروهی شکل میدن و به دلیل عدم بروز درونیات در شرایط استرس زا استرس بیشتری رو تجربه میکنن و اغلب از واکنش های جنگ و فرار برای مواجهه استفاده میکنن. 

 

3.    برای حل مشکلات به دنبال راه حل باشیم

انتظار حل خود به خود مشکل امکان پذیر نیست. درعوض باید فوراً حل مسئله رو شروع کنیم. در حالی که ممکنه هیچ راه حل سریع یا ساده ای وجود نداشته باشه، به جای دلسرد شدن از کارهای انجام نشده روی پیشرفتی که تا الان انجام دادیم تمرکز کنیم و مراحل بعدیمون رو برنامه ریزی کنیم. 
برای پیدا کردن راه حل باید منعطف باشیم. انعطاف پذیری یک بخش اساسی از صبره. زمانی که خود رو غرق در یک موقعیت میبینیم، یک قدم به عقب برداریم تا به سادگی ارزیابی کنیم که موضوع از چه قراره. لیستی از راه حل های ممکن داشته باشیم، تمرکز روی راه حل ها به ما کمک می کنه کنترل بیشتری داشته باشیم، به جای اینکه فقط منتظر باشیم که اتفاقی بیافته.
افراد صبور و مقاوم اغلب از مشکلات به عنوان فرصتی برای دستیابی به راه حل های جدید استفاده می کنن. در حالی که ممکنه بعضی از افراد با تغییرات ناگهانی خُرد بشن، افراد بسیار مقاوم و صبور قادر به انطباق و شکوفایی هستن. همچنین تحقيقات نشون داده كه ضريب هوشی هم تاثیرگذاره و بچه هاي باهوش بهتر ميتونن مشكلات رو حل كنن و مهارت های كنترل رفتار بهتری رو در موقعيت هاي سخت از خودشون نشون ميدن. 

 

4.    صبر کردن رو تمرین کنیم

بهترین راه برای تمرین صبر اینه که به خودمون بگیم آروم باش و صبر پیشه کن. یه مطالعه در علوم روانشناسی نشون میده که انتظار در واقع ما رو در طولانی مدت شادتر می کنه. با موارد کوچیک مثل انتظار چند دقیقه بیشتر برای صرف غذا میتونیم شروع کنیم یا گل و گیاه پرورش بدیم. يكي از راهكارهايي كه ميتونيم به واسطه ي اون تمرين صبر كنيم، كشيدن يك نقاشي يا رنگ كردنه. امروزه کتابچه های رنگ آميزی بزرگسالان (ماندالا) موجودن. تغيير رنگ ها و توجه به جزئيات براي رنگ آميزی طرح هاي دايره اي شكل اسليمي، آرامش عجيب و شيريني رو به همراه مياره و منجر به تقويت صبر مي شه.

روش دیگه تمرین کردن اینه که در اون لحظه نفس عمیق بکشیم. گرفتن نفس عمیق آهسته می تونه به آرامش ذهن و بدن کمک کنه. این ساده ترین روش برای کمک به تسکین هر گونه احساس بی صبریه که ما تجربه می کنیم. اگر این تمرین کمک کننده نبود، میتونیم در طبیعت و فضای سبز پیاده روی كنیم تا ذهنمون آرومتر شه و دوباره روی موضوعات مهم تمرکز کنیم.  نکته مهم اینه که، تمرین روزانه برای رهایی از فشار موجود داشته باشیم.  
افراد صبور میتونن موقعیت های بحرانی و غیر قابل تحمل رو به طور واقع بینانه ببینن و بعد اهداف معقولی رو برای مقابله با مشکل تعیین کنن و برای رسیدن به این اهداف باید برنامه ریزی روزانه داشته باشن. 

 

5.    از موارد کوچک ولی الهام بخش ساده نگذریم

در مواجهه با بحران یا فاجعه، پیدا کردن حس انگیزشی می تونه نقش مهمی در ایجاد صبر داشته باشه. این ممکنه به معنای مشارکت در اجتماعات، پرورش معنویت یا شرکت در فعالیت هایی باشه که برای ما معناداره. همچنین میتونیم برای فعالیت هایی که ازشون لذت می بریم وقت بذاریم. بسیاری از افراد معناگرا این احساس رو دارن که ایمان در هنگام بحران به عنوان یک فرصت برای دستیابی به پیامد ارزشمند بیشتر کمک خواهد کرد.  
از طرفی تو روزای سخت زندگی خوش بین بودن می تونه سخت باشه، اما امید به آینده، در ایجاد صبر نقش مهمی داره. تفکر مثبت به معنای نادیده گرفتن مشکل برای دستیابی به نتایج مثبت نیست. بلکه به این معنیه که مشکلات موقت هستن و ما مهارت و توانایی مقابله با چالش های پیش رومون رو داریم. شرایطی که ما باهاش مواجهیم ممکنه سخت باشه، اما مهمه که در مورد آینده ای روشن تر، امیدوار و مثبت باشیم.

 

6.    باور کنیم که میتونیم از پس مشکل بربیایم

داشتن اعتماد بنفس در اینکه ما توانایی مقابله با استرس های زندگی رو داریم می تونه نقش مهمی در ایجاد صبر داشته باشه.  تحقیقات نشون داده که عزت نفس در مقابله با استرس و بهبودی از حوادث دشوار نقش مهمی ایفا می کنه. روی تمرین این مهارت ها و همچنین ویژگی های مشترک افراد صبور متمرکز شیم، اما باید در نظر داشت که  نقاط قوت خودمون رو هم تقویت کنیم. وقتی موارد منفی رو در ذهن یاد آور میشیم ، فوراً تمرین کنیم و اونها رو با موارد مثبت جایگزین کنیم، مثل "من می تونم این کار رو انجام بدم" ، "من یک دوست / مادر / شریک عالی هستم" یا "من در کارم خوب هستم. " جالبه بدونین يكي از ويژگي هاي فردي كه در ايجاد صبر اثر گذاره، برون گراییه .افراد برون گرا استرس و تنش هاي وارده رو راحت تر مديريت ميكنن .

 

در آخر، در کنار بالا بردن مهارت ها حواسمون به نیازهای جسمیمون باشه حتی در شرایط سخت. از دست دادن اشتها، نادیده گرفتن ورزش و عدم خواب کافی، همه واکنشی شایع به یک وضعیت بحرانیه. با مراقبت از نیازها، می تونیم سلامت و انعطاف پذیری کلی رو تقویت کنیم و کاملاً آماده باشیم تا با چالش های زندگی روبرو شیم. تمرین صبر در افراد ممکنه زمانبر باشه، بنابراین اگه هنوز هم برای مقابله با حوادث مشکل ساز دست و پنجه نرم میکنیم، ناامید نشیم. همه می تونن یاد بگیرن که صبور باشن و این شامل مجموعه رفتارها یا اعمال خاصی نیست. ویژگی صبر میتونه در هر فردی به یه شکلی بروز پیدا کنه...

تیکِ نیکی: مریم بخشوده